fredag 25 februari 2011

Bokrea

Bokrean startade häromdagen. Fortfarande känns det lite speciellt, lite högtidligt med den tillställningen även om den börjar naggas i kanten.
Bokhandlarna på nätet kör sitt race och vanliga bokhandlare har också börjat köra tjuvreor.

På morgonen mellan klocka 07 och 08 hade man kunnat handla billigare
ändå, men när termometern höll sig runt -20 på morgonen så offrade jag det.
Vanligen har jag brukat bära hem tunga kassar med böcker på bokrea men 
jag har en hel del böcker på kö för läsning så shoppandet blev blygsamt i år.

Jag riktade in mig på konsten och köpte Umberto Ecos "Om fulhet". Jag har diskuterat konst på ett forum och en diskussionspartner där ansåg att skönhet var en nödvändig ingrediens för att något skulle kunna definieras som konst.
Trotsig som jag är av naturen inspirerade detta mig till att köpa den boken.
Gillar jag den kanske jag försöker mig på Ecos tidigare bok "Om skönhet" också.  Den andra boken blev en liten bok med titeln
"Picasso klassiker och revolutionär" Den konstnären går väl inte att undvika om man funderar över ens förhållande till verkligheten i sina målarförsök.
Vi får väl se om dessa böcker kan inspirera till fler funderingar på bloggen.

För övrigt kanske jag tjuvtittar i min mans böcker. Ett par små böcker om uttryck på svenska och andra språk är underhållande och lärorikt, men "Rena grekiskan" får han nog behålla för sig själv. Kanske jag också får låna dotterns fynd. Hon skriver om det här:
http://ollaiver.blogspot.com/