lördag 15 januari 2011

Hemlig böjelse




Tänk så många fina förpackningar man gör! Nu avslöjar jag min lilla genanta
böjelse - fina förpackningar. Det finns så många söta glasburkar - kantiga eller med insvängd midja för att inte tala om alla söta små praktiska plastförpackningar som man bara vill spara på men inte får plats med.
En schampoflaska kan ha riktigt sköna, sensuella linjer. Ja det finns mycket konstnärlighet i våra sopor.

Jag upptäckte det när vi skulle flytta från vårt gamla hus till en liten lägenhet i stan och vi var bara tvungna att vara hårda, sortera och slänga - att det minsann inte var det lättaste att skiljas från alla bra-att-ha-burkar som man sparat. Det var bara att ta fram det brutala inom en: Blunda och släng!

Det är ju bra att det finns förpackningsinsamling papper, plast, metall- och glas. Så försöker jag låtsas att de går ett bättre öde till mötes än att malas sönder och smältas ned. jag tror envist på sopsortering och envisas med att då och då ta en promenad och rädda dessa sopor från eldens förintelse, för där vi bor finns inte någon större sortering - bara glas och tidningar och kompost också förstås. Det är för övrigt skrämmande att se så stora högar av emballage det så snabbt blir av all konsumtion.

Återanvändning kan aldrig bli fel, vad än gubben har för invändningar om transportens påverkan av miljön etc. etc.