fredag 30 mars 2012

Till min 20-åring

Du fyller 20 år idag! Den här målningen gjorde jag 2006, då du ganska nyligen blivit tonåring och blivit utdragen som en gummisnodd, ränt i höjden flera decimeter utan att gå upp nämnvärt i vikt. En lång, smal tjej från att ha varit en lite knubbig flicka.
Meatamorfosen behövde bearbetas och då blev det den här målningen - ett collage från ultraljudsbilden i magen till du nyfödd ligger på pappas underarm och sen några bilder på vägen till den långa tonåringen som står och knappar på sin mobiltelefon. Nu skulle bilden behöva kompletteras med en ung vuxen, men från den tiden då jag målade den här tavlan till nu kanske ändå de största förändringarna skett inuti.

Det är första födelsedagen du inte är hemma så då får jag sitta här och drömma och skriva ett blogginlägg i stället och stolt följa dig i mina tankar....

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är ditt stora äventyr!