tisdag 27 september 2011

Tänker du med händerna?

Tänker du med händerna eller tänker du med huvudet? Jag tänker definitivt med händerna. Med penna och papper eller vid tangentbordet kommer tankarna mycket lättare även om det kan ta stopp och slå slint där också förstås men man får uttrycka sig ifred. Man har ordet - behöver inte kämpa om luftrummet.

Första gången jag skulle göra en muntlig tenta fick jag panik för jag tyckte att jag tänkte med händerna. Det kändes märkligt att som lärare träffa på ett uruselt skriftligt prov från en elev som uttrycker sig ofta och galant i klassrummet och man får intrycket av att det är en duktig elev. Tänk, att det kan vara tvärtom - att man kan tycka att det är lättare att använda huvudet och munnen än händerna :-o! I lärarrollen blev jag förstås tvungen att vänja mig vid att använda huvudet också men....

I datorernas värld kan kanske vi lite inåtvända typer finna vår livsluft och visa vilka vi "verkligen är". Men tyvärr tror jag inte på att man har ett verkligt jag inbäddad någonstans och allt annat som man kanske inte alltid trivs med är något annat. Jaget är nämligen summan av allt. Sen lever man ut olika delar i olika sammanhang.