onsdag 7 september 2011

Naivist - javisst


Ledaren på akrylkursen, som jag deltog i för en månad sen, antydde att jag är naivist och jag blev lite förvånad och undrade om knuten på en röd stuga per automatik blir naivism. Vi skulle gå ut i omgivningarna och fånga någon detalj och jag valde den röda stugan och stenmuren - hade det varit annorlunda om jag valt något från den modernare delen av området? Hmmm -vad är naivism?

Naivism. Det är berättande konst som går rakt på sak: motiven återges direkt som de uppfattas med alla detaljer medräknade men utan intellektuella analyser eller hänsyn till klassiska regler om form och perspektiv. Färgerna är allt som oftast rena och klara vilket bidrar till en obekymrad och troskyldig uppsyn.
En så kallad äktnaiv konstnär är ovetande om konstnärliga trender och tekniker, medan en skolad konstnär använder det naiva draget som ett medvetet stildrag. Då kallas det naivism. http://www.svenskakonstnarer.se/start/ordlista.php?letter=n


Det stämmer nog att jag ofta går rakt på sak i det jag vill uttrycka fast jag försöker ju oftast få till det där med perspektivet. Men det är klart när det gäller fiskbilden, som jag avslutade idag, har jag delvis frångått perspektivet eftersom flötet skulle bli en liten prick och linan mycket längre. Jag vill fokusera på det intressanta, att det ska se roligare ut. Naivism behöver ju definitivt inte handla om att man vänder sig till barn men barn är väl naivister av naturen ofta och jag börjar tycka att en hel del av de bilder som jag gjort skulle platsa bra i ett barnrum.