lördag 26 mars 2011

Vilse i grönskan


Jag är fullständigt avslöjad i min bristande professionalism när jag försöker ge mig in i spenaten och skildra grönskan. När jag skulle försöka få den främre björken att särskilja sig i förhållande till de andra blev det ren geggamoja. Den luftiga björkkronan består av grötiga, tjocka och ogenomträngliga klumpar.
Ljuset kommer bakifrån här och då ska det blir mörkt i förgrunden men jag lyckades få till en dov färg så det främre kronan såg ut att ligga längre bort än de andra. Kanske jag lyckades hjälpa upp den effekten lite, när jag försökte ge färgen lite mer sting.

Björkstammarna är i alla fall halvt skulpterade genom att jag blandat i en pasta för ändamålet och den närmaste grönskan är också strukturerad med hjälp av denna pasta. Bakgrundsfärgerna är blandade med ett annat medium som gör färgen mer lättflytande och det blir därigenom lättare att få en jämn yta.

Så testat en del av innehållet i mina tidigare omskrivna burkar har jag gjort. Få se om jag lyckas skildra björkar på ett annat sätt genom att måla kala björkar eller försöka åstadkomma ett mer stiliserat landskap eller kanske ha en exakt förebild men det senare verkar lite tråkigt. Jag försöker samla på mig lite olika bilder och göra min egen bild inspirerad av dessa.