onsdag 23 mars 2011

Konst och pengar


Att det är ekonomiskt komplicerat att vara konstnär har jag förstått. Det är inte lätt att leva på det man skapar. Och det kanske till och med anses lite suspect att alltför tydligt visa sitt kommersiella intresse. Man ska ju inte bli konstnär för att tjäna pengar. Även om jag hade gått in mer för att utveckla min skaparådra tidigare i livet så jag skulle ha en chans att hävda mig på marknaden hade jag nog inte hållit för stressen att prestera och kunna sälja hela tiden. Jag har det nog bäst som hobby-amatör-konstnär.

Om jag sätter mig in i en motsatt roll - konstkonsumentens så skulle definitivt ingen konstnär kunna leva om alla kände och tänkte som jag:
Konst får inte kosta pengar - inte kan man lägga ned tusentals kronor på en bild att hänga upp på väggen? Nä - då får man väl rita eller måla nåt själv eller man kan ju rama in en kopia av något känt konstverk. Om nåt ska kosta mycket pengar så måste det vara nödvändigt! ELLER HUR?