söndag 15 maj 2011

Små solar i gräset

Nu bor jag i lägenhet och behöver inte rensa några maskrosor så nu kan jag ju låtsas att jag gillar dem. För övrigt är det en klok levnadsregel att det man inte kan bli av med får man alliera sig med. Maskrosor är ju kända för att vara överlevnadskonstnärer. I en rik och bördig jord blir det saftiga, kraftiga plantor och i en karg jord blir det torra och tunna plantor. De kan rota sig mellan gatstenarna och de kan t.o.m. tränga igenom asfalten. Försöker man vara smart och klippa gräsmattan riktigt ofta för att inte maskrosorna ska hinna gå i blom så blommar de nästan utan skaft.

Jag har ett liknande motiv som en teckning men tänkte att det kunde vara kul att göra det i färg. Men det var inte lätt att få färgen på fotot att stämma med originalet. Jag tycker det är roligt att kunna kombinera text och bild men jag vet egentligen inte hur tillåtet det är att ta en fras helt eller delvis från en sångtext till exempel om man ska vara riktigt formell. Jag lär ju inte tjäna pengar på den här i alla fall så då kan det ju inte vara så farligt.