tisdag 25 april 2017

Gräs är markkontakt


Jag blir alltmer förtjust i gräs och gräsax. Gräset representerar naturen och kontakten med marken. Det är därför jag numera alltid vill ha en grästuva på balkongen. Gräset från bilden som jag inspirerats av växte på området där syskonen och jag var och sökte våra rötter och den mark där vår farmor växte upp. Markkontakt i dubbel bemärkelse alltså.

Färgerna blev starkare än i verkligheten och det är avsiktligt men blev det lite för mörkt? Men nu får det vara som det är - lätt att förstöra om man krånglar för mycket... Gräset i förgrunden ser lite mer blågrönt ut på bilden än på tavlan - svårt att få färgåtergivningen exakt.

Det långa grässtrået såg så ensamt ut så det behövde en kompis tyckte jag. Det är skönt med någon som liknar en själv ibland - om det finns...