tisdag 1 januari 2013

Nytt år

 
 
Nu har vi ett nytt år 2013. Vi fick en kalender i julklapp av vänner från Schweiz. Den har en sida för varje vecka med en dikt. Vi får lite träning på tyska i år - skadar inte.
Veckans dikt börjar med en fråga:

Vad skulle du göra om du kunde styra/regera det nya året?

Man kan ju tänka på sitt eget liv hur man skulle styra det så allt går en väl i händer. Det är inte allom givet att kunna styra sig själv, än mindre att styra omständigheter runt omkring och livet för ens nära och kära. Så det vore väl fantastiskt med ett år där allt bara går ens egen väg!

Men om jag nu ska vidga vyerna så finns det mycket att göra om jag hade makten.
 Den första akuta åtgärden vore att stoppa alla meningslösa blodbad och få folk att avstå från våld och avhjälpa all akut svält! I vilken ände skulle jag börja sen? Fördela resurser rättvist över hela världen? Fixa miljöfrågorna? Störta alla diktaturer? Oskadliggöra all religiös och politisk fundamentalism och extremism?  Ge alla barn en chans till ett bra liv både vad gäller hälsa och utbildning och göra så att alla skulle respektera barns behov och rättigheter? Det senaste vore nog en bra investering för på sikt skulle det säkert minska våld och fundamentalism och det skulle gynna en demokratisk utveckling.

I lilla Sverige skulle jag försöka skapa ordning och reda i politiken så alla partier hade en klar och tydlig agenda och sverigedemokraterna och all extrema grupperingar såväl åt höger som vänster skulle jag göra överflödiga.
Jag har under en tid försökt att diskutera frågor som har med rasism och främlingsfientlighet eller rädsla att göra. Jag skulle vilja påverka människor att bli mer öppna och inte låsa in sig i idépaket, som jag har varit inne på tidigare, och ge alla människor en empati som räcker lite längre än till det som gynnar deras egen ideologi.
Jag skulle skapa en plattform av välvilja och tolerans där vilja till förståelse finns och där vi kan diskutera den osäkerhet många känner för olika kulturer och religioner på ett ärligt sätt utan att känna att främlingsfientligheten gynnas.

Dialogen - samtalen över ideologiska och kulturella och religiösa gränser - det är väl en kärnfråga i många sammanhang och fixade jag det under 2013 skulle jag vara en självklar kandidat för Nobels fredspris 2014.