lördag 21 januari 2012

Stenar och nostalgi


Året var 1998 - från ett tidigare sekel, till och med från ett tidigare millenium. Ni förstår vad längese´n det måste vara ;-) Familjen var på Gotland och Linnéa och jag gick vid strandkanten och plockade stenar. Vi letade efter vackra och roliga stenar.


När vi kom hem så gick vi och köpte färg som man kan använda på sten och Linnéa gjorde det här fantastiska trollet. Jag bara älskar det. Vindögd är han den stackarn, ögonen står åt alla håll och dragen är grova och jag tänker på Frödings bergatroll.
"Hum, hum jag är allt bra dum..."

Jag hittade en säl, helt uppenbart om man hjälper till lite med ögon och nos. Visst är den söt?
De här stenarna passade ihop, ser ut som en liten människa i en stor hand. Den troendes dröm om att vara innesluten som många funnit tröst i. Ja,ja se bara till att handen inte sluter sig och nyper till!

Vi hittade en modell av våran ANE, Volvo 945. Linnéa målade och pappa fick en fin present som han med stolthet hade på en hylla på sitt jobb.

Visst är det något speciellt med stenar! Vi gjorde mycket mer än så här. Vi gjorde ett antal plattor till värmeljus av stenar också. På mitt födelsedagskalas på hösten blev stenarna en del av bordsdekorationerna.

Just nu står mitt måleri stilla för vi har inte fått nog mycket ordning på livet för att kunna ta fram grejerna och ha ro att komma igång. Då kan man ju presentera lite gammalt skapande och unna sig att vara lite nostalgisk.