lördag 12 november 2011

Konst och pengar igen








Foto:www.fotoakuten.se

http://svtplay.se/v/2587677/klipp_cecilia_edefalk_gast_i_sverige

Hur kan en tavla bli värd sååååå mycket pengar? Är Cecilia Edefalks prestation värd 5,9 miljoner mer än min? Förra året såldes hennes tavla Baby på Bukowskis auktion till det priset. Det har sålts tavlor för större summor än så men detta är rekord för en nu levande konstnär i Sverige. Mina tavlor är nog inte säljbara mer än  möjligen till materialvärdet och jag försöker naturligtvis inte hävda att jag kan komma i närheten av hennes prestation men vad är konst egentligen?
Det är dock spännande att konst av en nu levande konstnär och dessutom kvinna kan bli så attraktiv så någon är beredd att betala så mycket pengar.
Kvinnor representeras bara till 22 procent på Malmö konstmuseum. Det är endast därifrån jag kan hänvisa till någon statistik just nu men kan det vara så mycket annorlunda i andra delar av landet?
http://www.lindafagerstrom.se/Webbplats/Konstkritik.html
 Personligen har jag ju problem med tanken på att lägga ut några tusenlappar för en tavla - gamla fattigkomplex som sitter i. Jag har varit inne på detta med konst och pengar tidigare:  http://vollaiver.blogspot.com/2011/03/konst-och-pengar.html

Pengar har vi ett ganska märkligt förhållande till - hatkärlek kanske. De är till en viss gräns nödvändiga för vår överlevnad men hur mycket därutöver kan man hantera med en sund moral? Och finns det någon form av logik i värdesättning av olika prestationer och materiella ting? Jag som ändå är intresserad av konst kanske något lättare kan fördra fantasisummor för en tavla än fantasisummor för t.ex. en enligt mina värderingar ointressant idrottslig verksamhet.

 Vad betyder konsten om vi kan bortse från Mammon och den krassa konkurrensen som uppstår i jakten på dess gåvor? Kanske återkommer.