fredag 30 april 2021

I väntan på Motivet med stort M....


Jag inhandlade "Konst i Värmland från Fjaestad till Lerin" av Hans-Olof Boström, på bokrean. I väntan på Motivet med stort M kan man ju hämta inspiration i konstlitteratur. Och tänka sig att man är lite kompis med de kreativa värmlänningarna. Jag är ju född och uppväxt i detta landskap.

Boken påminde mig en del om konstnärer jag kände till lite vagt och lärde mig en del om andra. Den innehåller en del fina bilder att njuta och inspireras av också. Jutta Kübler med sina färgstarka målningar var en trevlig bekantskap. Ulla Magnusson med sin textilkonst. Olle Zetterquists rotvälta känner jag mig lite befryndad med. 

Jag fick till min förvåning erfara att inte alla älskar Lars Lerin. Marc Broos har porträtterat honom genom ett antal huvuden i betong. Han citerar Rilke i sammanhanget: "Det finns en mängd människor, men ännu flera ansikten, ty var och en har flera" Tja så är det väl - gäller att få kontakt med det ansikte som man sympatiserar med.