fredag 9 december 2011

Vilse i välfärden?

www,fotoakuten.se
Det är fascinerande och lite jobbigt att försöka sätta sig in i alla dessa dieter som är aktuella och de motstridiga uppfattningar som finns om vad som är nyttigt och inte. Nu senast har jag försökt förstå LCHF (LowCarbHighFat)

Spannmålsprodukter är gift och skräpmat. Glutenintoleranta bara gnäller; de ska inte ha bidrag för att de inte kan äta av giftet. Man får väl strunta i att köpa dyra specialprodukter precis som vi får strunta i att köpa oxfilé om vi inte har råd(!) Ord och inga visor till mig och mina glutenintoleranta släktingar och vänner! Frukt klassas som godis på ett negativt sätt - inte för att göra reklam för frukten. Är man liberal kan man möjligen unna sig en frukt någon gång ibland. Fett ska vara upp till 75% av energiinnehållet och det ska helst vara mättat animaliskt fett, bortsett från kokosfett.  Har man svårt att få till tillräckligt mycket fett i maten kan man hälla kokosfett eller smör i kaffet eller göra äggmjölk: blanda ägg och smör och häll över kokhett vatten och blanda.... Det gäller ibland att kämpa för att få i sig fettet.. och akta sig för kolhydrater och läsa tabeller och ta reda på på hur många kolhydrater det kan finnas  - men ack och ve det finns till och med några kolhydrater i ägg...

Men nu är jag väl inte rättvis? Det är inte alls så. Man väljer bara smör istället för margarin och skär inte bort fettet från köttet och väljer bort spannmål och de mest kolhydratrika varorna. Ja - det är lätt att se överdrifterna eftersom de sticker en i ögonen.

Jag har förstått att det är många som anser sig vara sockerberoende som har funnit lösningen i den här dieten. De lider av ett sockersug som är svårt att bemästra och genom att undvika kolhydrater så försvinner sockersuget. Där känner jag en viss förståelse.

Idealtillståndet är att "vara i ketos" vilket innebär att kroppen måste använda ketoner som bränsle istället för glukos. Ketoner bildas genom nedbrytning av fett. Jag fick skrämselhicka eftersom jag endast hört talas om ketoner som något farligt i samband med diabetes, men ketonförgiftning är det tydligen bara diabetiker som kan få. Det innebär i alla fall en stor omställning för kroppen och det verkar inte vara smärtfritt att komma dit men väl där så är lyckan gjord anser man. Man går ned i vikt om man är överviktig och man mår bra och man kan äta så mycket fett man orkar.....

Själv kan jag inte se det som något naturligt att skippa kolhydrater och leva på så mycket fett. Men klart är att vi får i oss alldeles för mycket kolhydrater i dagens läge och vi har kanske svårt att klara av detta ofantliga utbud av godis och snacks och läsk och snabbmat. För där har vi väl i alla fall den stora boven - inte i kolhydraterna som sådana. Alla de här dieterna med olika regler och föreskrifter tar vi kanske till oss för att vi inte klarar av att orientera oss i välfärden och det stora utbud av varor som blir följden.