onsdag 20 november 2013

Vilken väljer du?

På målarkursen fick jag förslaget att jag skulle göra en replik till mig själv av den målning jag gjorde ute i somras. Jag skulle använda mig av komplementfärger i högre utsträckning.

Repliken är den till vänster. Onekligen blir det lite mer sting i färgerna på det viset, lite mer sting än vad det egentligen var. Jag inser att målningen fick lite andra proportioner också. Stenarna får ett större utrymme i den nya målningen; det tänkte jag inte riktigt på. Antingen berodde det på att jag på det viset slapp ifrån en del av den jobbiga bakgrunden eller också berodde det på att stenarna fascinerade mig så mycket så jag förstorade upp dem. Men den nya målningen kanske blev en aning stelare i formerna, möjligen på grund av lite mindre entusiasm. Men de där träden i bakgrunden på mitten av tavlan i den gamla målningen var jag inte riktigt nöjd med och de blev mer diskreta i den nya.

Egentligen är det väldigt nyttigt att göra ett motiv många gånger men det nyttiga och det roliga blir inte alltid riktigt samma sak. Men okey - vilken av målningarna skulle du välja?