fredag 19 juli 2013

Kvitto på livet


Det behövs ett kvitto på att man lever - eller hur?

Därför vill jag ha en bild på gång. Nu har jag kämpat med en utsikt från S:t Olofsbron men den som har lokalkännedom  gör nog bäst i att hålla tyst. Det syns två broar där men det blev för grötigt att måla och färgerna på husen stämmer inte och pelargonerna är nog snarare inspirerade av dem jag har i blomlådan på balkongen men det finns blomlådor på räcket till S.t Olofsbron också.

Jag kämpar alltid med "stinget" i mina bilder. Om jag försöker få till något riktigt ljust och starkt någonstans så mattas det av något vid torkning. Där har vi nackdelen med akrylfärg men det är också den enda nackdelen jag upplever just nu. Den snabba torkningen har blivit en allt större fördel sen jag vant mig. Man behöver inte göra avbrott och vänta på torkning och det blir inga fraktproblem om man inte är hemma när man målar. 





Vilka krumbukter gör man inte för konsten? Att fotografera sina alster är inte alltid det lättaste. Formatet på den här tavlan gjorde att det blev svårt att få den rätt. Den blev tjockare på mitten så det behövdes lite avstånd. Och det är bäst när bilden ligger platt på golvet för lutandes mot väggen blir det inte bra. Men försök bara stå på en stege och koncentrera dig på att titta in i sökaren på en kamera utan att bli yr i bollen....  Sen är det alltid problem med att kunna ge färgerna rättvisa. Man får mixtra med ljusstyrka och kontraster och nöja sig när det är nästan rätt.






Inte skull jag våga stå på S:t Olofsbron eller någon annanstans i stan med ett staffli. Om någon skulle ställa sig och titta på mig när jag målar skulle jag bli helt konfys. Jag målar ju också först och tänker sen så det blir många ändringar och justeringar. Så dagens bild är inspirerad av ett foto. Men nu har jag köpt ett lådstaffli för att kunna använda ute men det får bli lååååångt ute på vischan det....

En naturupplevelse och en målning - ett dubbelt kvitto på livet skulle det bli....