torsdag 1 november 2012

Landskap a la van Gogh

Dottern Linnéa fick lite fart på mig idag. Hon beställde en målning med motiv från Island. Jag skulle måla efter minnet - inte titta på någon bild. Hjälp, det var ju några år sen vi var där och jag som inget minne har och som har så stora behov av att få se hur det ser ut innan jag börjar! Hur faller vattnet i en gejser? Det ser nog inte exakt ut som på min bild.
 
Det som gjorde störst intryck på mig var färgerna på Island, bergarter i lysande lejongult och rött och alla möjliga kulörer. Så starka färger finns ju bara inte på riktigt, utom i Van Goghs målningar! Vi kanske kommer i närheten av dem i de färgsprakande höstlöven men på Island finns det ju knappt några träd utom några planterade här och där i städer och vid byggnader! Det finns ingen skog! När vi gick ut från badhuset vid Blå lagunen fattade vi inte hur mycket det blåste för det fanns inga träd i närheten, ingenting som rörde sig så man kunde se blåsten. Vinden  tog oss verkligen med överraskning.   
 
Och så dessa månlandskap man åker igenom - med massor av lavastenar och naturligtvis de puttrande varma källorna med större eller mindre vattenkaskader! Ett konstnärligt landskap.....